Konkurrensen på spelmarknaden är stenhård. Som du säkert lagt märke till så är Svenska Spel och ATG inte längre de enda alternativen för spelsugna trots att staten har en monopolställning på den svenska spelmarknaden. Tack vare Internet kan man i dag spela på odds, casino, poker, bingo och en hel del annat över nätet. Detta har i samverkan med vårt EU-medlemskap och svensk spellagstiftning öppnat upp möjligheter för spelbolag att etablera sig utomlands och därifrån nå svenska spelare.

Du kan läsa mer om Svenska Spel och andra spelbolag på vinstraden.se.

Marknadsföring

Spelbranschen måste vara en riktig guldgruva för det poppar upp nya spelsajter som riktar sig till svenska spelare med jämna mellanrum. Hur gör de då för att locka till sig spelare? Jo, reklam, reklam och åter reklam.

En del marknadsför sina erbjudanden eller kampanjer i reklamen, andra försöker som Svenska Spel att spela på kundernas känslor för att skapa lust till spel. Trots att jag sett en hel del reklamkampanjer från stora spelbolag så måste jag säga att det inte finns någon som i mitt tycke lyckats göra bättre reklam än Svenska Spel. Detta anser jag är rätt märkligt med tanke på att de kommersiella bolagen förmodligen har mer pengar än Svenska Spel plus likt Svenska Spel säljer en produkt som lämpar sig utmärkt för känslomässig och kul reklam.

En förklaring skulle kunna vara att de inte vill sammanblandas med Svenska Spel, dvs man vill inte att kunderna ska blanda ihop bolagen. En annan förklaring skulle kunna vara att man är rädd att göra opassande reklam som får negativ publicitet, spel är ju för många ett känsligt ämne och spelberoende är ett verkligt problem.

Två spelbolag som jag tycker sticker ut i mängden reklammässigt är Unibet och LeoVegas. Unibet grundades av svenskar men är registrerat på Malta på grund av den svenska spellagstiftningen. Hos Unibet kan man spela på allt möjligt, från sport och casino till poker och bingo. LeoVegas är å andra sidan ett betydligt yngre spelbolag, men också det grundat av svenskar och registrerat på Malta. Från början erbjöd de endast casinospel, men nyligen öppnade de även en oddsavdelning.

Unibet har kört flera bra känslomässiga och humoristiska reklamkampanjer, ofta med koppling till aktuella sportevent. Precis som många andra företag har de också satsat på en unik reklamlåt, den heter “Game on/för alla oss” och har en medryckande refräng. Du känner säkert igen raderna: ”Måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag. Känslan är alltid där”. Lyssna på hela låten i videon nedan:

Unibet har också en slogan och en kändisprofil. Sloganen lyder: ”Av spelare, för spelare” och fotbollsprofilen Glenn Hysén har länge varit ett av deras ansikten utåt.

LeoVegas har även de tagit hjälp av en kändis för att marknadsföra sig, nämligen Frank Andersson som medverkat i både kul reklamfilmer och på kampanjbilder. Kanske kommer du ihåg deras jackpottreklamer som porträtterade Frank Andersson som miljonär och som var fullspäckad med kändisar som Frank Andersson, Pernilla Wahlgren, väder-Tone, Skansen-Jonas Wahlström och Tommy Nilsson? De har också gjort en egen variant på ICA-reklamen med Frank Andersson som ICA-stig som går igenom veckans nya varor, eller ja, i detta fall veckans nya spel.

Enligt mig har LeoVegas främst lyckats göra roliga reklamer som sticker ut. Men de når inte ända fram med den känslomässiga marknadsföringen anser jag. Där är till exempel Unibet och Svenska Spel bättre.

Ja detta var lite om spelreklam som just nu tycks synas överallt! I tv:n på Internet, i tidningar och i radion.