Sponsring skidlandslaget

Nu kommer ett riktigt gnällinlägg! Så känn dig varnad 🙂

Jag har länge velat ventilera min frustration över skidlandslagets samarbete med McDonalds, och i dag kom jag på att jag ju har en blogg där jag kan skriva av mig.

För er som inte har en aning om vad jag pratar om så kommer nu lite bakgrundsfakta:

– Det svenska skidlandslaget sponsras av McDonalds sen några år tillbaka.
– Förutom att bära McDonalds logga på tävlingsdräkterna så ställer en del skidåkare upp på tv-reklam, lånar ut sina namn till Mc Donalds maträtter och poserar i underställ med hamburgare på i McDonalds BigMacShop.

Vad är det då jag retar mig på? Att McDonalds sponsrar skidlandslaget? Nej, egentligen inte. Det jag retar mig mest på är hur sponsorsamarbetet är upplagt. Att bära en logga är inte samma sak som att låna ut sitt namn eller medverka i reklamfilmer för att marknadsföra en produkt väldigt aktivt.

Hade sponsorsamarbetet enbart sträckt sig till loggan på kläderna hade jag inte haft så stora invändningar. Lite invändningar hade jag såklart haft med tanke på att de är idrottare som ska stå för sunda värderingar med tanke på att de är förebilder för många, små som stora. Dessutom är deras verksamhet till viss del finansierad med skattemedel så då skulle man ju kunna tycka att de inte borde samarbeta med sponsorer som säljer produkter som är dåliga för folkhälsan.

Men jag förstår också att sponsorsamarbeten vore omöjliga om man ska vara för petig med vilka man samarbetar med eftersom det finns för- och nackdelar med de flesta företag och deras produkter och tjänster.

Jag hade kunnat förstå skidåkarnas aktiva medverkan i marknadsföringen av McDonalds om det hade gällt nya hälsosamma produkter, till exempel sallader, fräsch kyckling med mera. Men så är alltså inte fallet. Visst, några av idrottarna har lånat ut namnet till mer hälsosamma produkter men andra har hetat till exempel Bagel Maria P-H med ägg och bacon eller Maestro Halfvarsson BBQ & Co som innehåller bacon och dubbla hamburgare.

Som alla vet är bacon inte särskilt hälsosamt och vad McDonalds har i sin mat är det egentligen ingen som vet. Klart är i alla fall att det är en massa tillsatser för att maten alltid ska smaka på ett visst sätt. Jag säger inte att man inte kan äta en hamburgare på McDonalds då och då, jag säger bara att jag inte tycker idrottare ska promota dessa halvsyntetiska produkter som inte är i närheten av att innehålla samma saker som en hemgjord hamburgare.

I år hade McDonalds dessutom en kampanj där man kunde samla idolkort på skidåkarna genom att äta på McDonalds, något som uppmuntrar en del att äta mer än de hade tänkt eller velat eftersom de vill hinna få ihop en komplett samling av idolkort innan kampanjen upphör. Ett smart sätt att få folk att ändra vanor och börja äta ute oftare.

Som du säkert förstår är det inte McDonalds jag är upprörd över, de har fått igenom ett strålande samarbete och gör reklam som gynnar deras verksamhet. Dessutom framstår de som socialt engagerade då en del av försäljningen från produkterna går till deras projekt Skidlyftet och Ronald McDonald.

Skidlandslaget å andra sidan anser jag har fått dålig PR tack vare avtalet med McDonalds. Jag har själv blivit väldigt negativ till landslaget och sponsoravtalet väckte också negativa reaktioner i Norge där den norske skidlandslagets kommersiella chef sa att han inte skulle ha tagit emot McDonalds som sponsor.

Frågan är dock om det spelar någon roll för skidlandslaget om de får dålig PR? Har de något att förlora?