I förra inlägget skrev Stefan om reklam som väcker känslor. I dag tänkte jag fortsätta lite på det temat och skriva om slogans som används för att skicka budskap från företag till konsumenter.

Här är några olika sätt som man brukar använda slogans på:

  • För ett företag eller ett varumärke, exempelvis Nike Just do it
  • För ett politiskt parti eller en politiker, till exempel Barack Obamas Yes We Can!
  • För evenemang, exempelvis har sommar-OS i Rio 2016 sloganen ”Live your passion”
  • För kommuner/städer/orter, exempel Fagersta – här får du livstid

Som du ser finns det massor av sammanhang där slogans brukar användas. Tanken med en slogan är att den ska förmedla en positiv bild av företaget/politikern, få fram ett budskap och skapa rätta känslan hos mottagaren. En slogan är alltså en del av imagen hos ett företag.

Som du ser i exemplet med Fagersta kommun här ovan så kan man använda humor även i slogans. Här får du livstid skickar ut dubbla budskap, livstids fängelse eller tid att leva? Trosa har också en kul slogan: ”Världens ände”.

Många av de svenska städerna har slogans, vissa bättre än andra. Skellefteå kör till exempel med intetsägande ”Ge idéerna plats” och Höganäs har underliga ”väl värt att investera i”.

Problemet med slogans är att de av olika anledningar kan komma att slå tillbaka på företaget. Ta Nikes slogan Just do it. En av deras stora reklamprofiler var idrottaren Oscar Pistorius som sköt ihjäl sin flickvän i hemmet. Han anklagades för mord, men fälldes för dråp och blev sen dömd för mord. När det tragiska brottet blev offentligt kopplade genast många människor samman händelsen med Nikes slogan Just do it. Det dök till och med upp photoshoppade bilder på Pistorius med pistol i hand och den berömda sloganen skriven bredvid.

En annan olycklig omständighet för Nike var att de hade gjort en reklamannons med Pistorius med orden ”I am the bullet in the chamber” bredvid foton på hur han får en explosiv start i ett löplopp. Givetvis drevs det friskt med den reklambilden efter mordet.

Kaffemärket Gevalia råkade också ut för en liknande situation. De använde sloganen ”När du får oväntat besök” och när en hemsk tågolycka slutade med att ett tåg körde in i ett bostadshus började det florera bilder på Internet på tågkraschen med Gevalias slogan + logga.

Som du ser kan det vara farligt med slogans, blir de för kända kan de utnyttjas i alla möjliga sammanhang och till många olika syften som företagen kanske inte alls vill bli förknippade med.

I sommar är det OS och som jag skrev här ovan är sloganen för detta sommarspel ”Live your passion”. Ett fint budskap! Här nedan kan du se några andra slogans som har förekommit i sommar-OS:

London 2012 – Inspire a generation
Peking 2008 – En värld – en dröm
Aten 2004 – Welcome home
Sydney 2000 – Share the spirit
Atlanta 1996 – The celebration of the century

Ja det har verkligen varit varierande kvalitet på dessa slogans under åren! I år var det i alla fall en fin slogan och förhoppningsvis lever resten av evenemanget upp till samma nivå. Jag kommer definitivt sitta bänkad framför tv:n och följa sändningarna!

Här kan du läsa mer om årets OS ifall du vill veta mer.