Hur väl har företagens reklam satt sig hos dig? Vet du vilket företag som kör med ”Probably the best beer in the world”, eller vilket spelbolag Frank Andersson promotar? I dag tänkte jag att du skulle få testa på dina reklamkunskaper, testa om du vill eller låt bli och hoppa direkt till dagens tips om du känner för det!

1. Vem har sloganen ”Makes people talk”?
a) Nokia
b) HTC
c) Vicks halstabletter
d) Läkerol

2. Vilket underklädesmärke gjord fotbollsspelaren Fredrik Ljungberg reklam för?
a) Gant
b) Calvin Klein
c) Björn Borg
d) Armani

3. Vilken biltillverkare hade länge en slogan med företagsnamnet följt av ”.for life”?
a) Volkswagen
b) Volvo
c) Toyota
d) Ford

4. Vem har I´m lovin it som slogan?
a) McDonalds
b) CocaCola
c) Maybeline
d) H&M

5. Vilket sminkföretag förknippas med orden ”Because you´re worth it”?
a) Maybeline
b) Isadora
c) Max Factor
d) L´oreal

6. Låten ”Jag vill ha fredag i dag” spelades i en reklamfilm för ett svenskt företag, vilket?
a) OLW
b) Spendrups
c) Kronfågel
d) ICA

7. Vilket företag hade reklamkampanjen ”Vi mjölkar kor, inte svenska bönder”?
a) Skånemejerier
b) Arla
c) Norrmejerier
d) Emåmejeriet

8. Vilken artist fick en hit med en reklamlåt för SAAB?
a) Sanna Nielsen
b) Frida Öhrn
c) Petra Marklund
d) Jessica Andersson

9. Vilket företag profilerar sig med ”Don´t be evil” som slogan?
a) Microsoft
b) BP
c) Apple
d) Google

Jag hoppas testet gick bra och att du tyckte det var kul. Svaren kommer i ett senare inlägg så håll koll i bloggen framöver!

En del av frågorna handlade ju om musik i reklam och om du någon gång undrar vilken låt som spelas i en viss reklam så kan du titta in hos reklammusik.se där du kan få svar. De har samlat information om mängder med låtinformation i reklamklipp.

En del av frågorna har också handlat om slogans, ett ämne jag skrivit om tidigare. Då berättade jag också om att företagens slogans kan få eget liv och användas på andra sätt än företagen tänkt sig när konsumenter runt om i världen börjar associera händelser och saker med ett en viss slogan. Men ibland händer det också att företagen får ”gratis” slogans av människor som hittar på nya mer humoristiska varianter. En av dessa människor är Cliff Dickens som driver webbsiten Honest Slogans.

På Honest Slogans publicerar Dickens välgjorda reklambilder med humoristiska slogans, här är några smakprov på hur det kan låta:

Gillette – We´re just going to keep adding more blades
Monopoly (sällskapsspelet) – A great way to ruin friendships
IKEA – We throw in extra parts just to mess with you

Vill du se fler exempel så hittar du som sagt alla reklambilder på Honest slogans. Som konsument tycker jag ju naturligtvis att hans påhitt är roliga, hade jag varit företagare är jag dock inte lika säker på vad jag hade tyckt. Att ha kontroll över sitt varumärke är nog väldigt svårt i dag när Internet finns och det är väl bara att försöka hantera det utifrån de förutsättningarna även om det är tufft.

Förutom Cliff Dickens webbsida med honest slogans så finns youtubeklipp på samma tema. Här är ett exempel!