VM fotbollen 2014

Såhär såg fotbollen ut under VM 2014 i Brasilien.

Nu är det dags för mitt premiärinlägg här på bloggen och eftersom det är fotbollstider just nu så passar ämnet fotbollsdesign bra!

Trodde du som jag att en fotboll alltid är en fotboll? Fel. Inför varje världsmästerskap läggs det ner stora resurser på att förfina och förbättra fotbollen. Dessutom förses den med en unik design som ska vara karaktäristisk för just det världsmästerskapet.

Ända sedan 1970 är det Adidas som har fått tillverka VM-bollarna. Jag kan knappt föreställa mig vilket reklamvärde det har. Dessutom är de inte bara leverantör av bollar till VM-turneringarna, EM spelas också med bollar från Adidas och de används också inom flera nationella fotbollsligor.

På bilden ovan kan du se hur fotbollen såg ut i senaste världsmästerskapet 2014. Då hölls mästerskapet i Brasilien och fotbollen bar namnet Brazuca. Vill du läsa mer om det mästerskapet kan du titta in här.

Världsmästerskapet i fotboll är inte heller bara en reklamplats för fotbollar. Matchtröjorna ger också utmärkt reklam för sportmärken som Nike, Puma, Adidas med flera. Mästerskapströjorna brukar betygsättas och diskuteras i media och uppdraget att designa kläder till ett landslag är en utmärkt möjlighet för sportmärkena att visa upp sin design. Dessutom kommer världens främsta idrottare bära deras kläder vilket sänder en signal om kvalitet – exempelvis kan tittaren tänka att om Zlatan bär Adidas så duger det åt mig också.

Ett annat företag som får möjlighet att marknadsföra sin produkt tack vare sportevent är Cavaliere som gör kostymerna till årets svenska EM-spelare. Jag fick reda på detta av en slump i en reklamannons, och som sagt, Cavaliere är märket ni ska kika på om ni vill dressa er likadant som den svenska EM-truppen! Tydligen är det inte heller första gången de gör kostymer till landslagsspelarna, men det hade gått mig helt förbi.

Självklart finns det också risker med att ta sig an sådana här uppdrag. Är bollarna dåliga kommer det slå tillbaka på tillverkaren och om matchtröjan är ful eller opraktisk så kommer detta uppmärksammas och diskuteras i media och på sociala forum.

Överlag har de moderna idrottstillställningarna förvandlats till enorma PR-jippon och reklampelare för företag, länder och städer vilket jag tycker är trist men förmodligen nödvändigt för sporten.

Årets EM gick inte som tänkt för Sveriges del, så nu är det bara att ladda om och sikta mot VM! Kvalet börjar i höst och jag tänkte följa hur det går på fotbollsvm.se