isbjörnarDet är knappast längre någon hemlighet att en av de viktigaste nycklarna till en lyckad reklamkampanj är att väcka de rätta känslorna hos mottagaren. Istället för att överösa konsumenterna med fantastiska fakta och spännande detaljer om hur bra produkten eller tjänsten är så gäller det att få kunden att känna att produkten är fantastisk och spännande. Då ökar nämligen köpviljan hos de flesta.

Att spela på konsumenternas känslor kan alltså bli lönsamt. Det gäller såväl reklam som att skapa bra PR för ett företag eller när man ska utveckla produkter. Titta bara på hur elektronikbranschen började satsa på färgglada datorer, helt plötsligt var konsumenterna villiga att betala mer för en rosa dator än en svart. Plötsligt var inte datorns prestanda heller lika viktig, utan man gick på utseende.

Flera av de reklamfilmer vi ser försöker också spela på våra känslor. Kommer ni ihåg SAABs reklam där Oh Laura framförde låten Release Me? Den är ett bra exempel på känslomässig reklam enligt mig. Man berättar nästan ingenting om bilen, man ser den knappt. Istället spelar reklamen på betraktarens känslobehov av frihet och flexibilitet – titta! Såhär härligt blir det med en SAAB, fritt och bekymmerslöst kan du ta dig till de mest fantastiska platser. Att bilen är gul är knappast inte heller någon slump. Färgen sticker ut och signalerar positivitet, liv och fart.

När låten sen blev en hit fick SAAB massor av gratisreklam eftersom människor runt om i landet automatiskt associerade låten med bilmärket. Kan det bli mer lyckat?

Svenska Spels Lotto-reklam är en annan genial känslokampanj. Medarbetaren Åke kallas in till sin otrevlige chef på fredagseftermiddagen och ombeds skriva om en rapport till på måndag. Efter att ha försökt flytta fram deadline till på onsdag men utan resultat tröttnar Åke och börjar göra narr av chefen. Han härmar honom och gör fula grimaser. I slutet av reklamen visas texten: ”Har man vunnit så har man”.

Detta är en klockren igenkänningsreklam som spelar på en känsla som de flesta upplevt: att lessna på jobbet och vilja säga upp sig med omedelbar verkan. För de flesta är detta dock en ekonomisk omöjlighet, men nog har många tänkt att om jag bara vann på lotto så skulle jag säga upp mig direkt. Reklamen väcker dock drömmar och tankar, vad skulle jag göra om jag vann en storvinst? Hur skulle jag vilja ha mitt liv om jag blev ekonomiskt oberoende? På så sätt blir Lotto förknippat med konkreta drömmar om ett annat liv.

Jag har försökt komma på en reklam som står för det motsatta, det rationella. Men jag kommer inte på någon på rak arm tyvärr. Det jag spontant kommer att tänka på när jag tänker rationell reklam, det är reklam för tandkräm, diskmedel och värktabletter och liknande där tillverkarna ofta överöser lyssnaren med information om produktens egenskaper och hur de fungerar. Om du vet något bra reklamexempel så hör av dig!

Angående känslomässig reklam så är det inte heller så enkelt att det räcker att väcka känslor hos konsumenterna. Det måste vara rätt känslor som triggas, de som får oss att göra slag i saken och köpa produkten i fråga.

Humor är också något reklambranschen använder sig av för att väcka känslor. Einar Korpus har skrivit en mycket intressant avhandling om reklam, ”Reklamiska” heter den och publicerades 2008. Han har också skrivit flera andra akademiska texter och en bok om humor i reklam. Boken heter ”Skratta hela vägen till butiken” och han menar att humor ofta är ett bra knep för att få människor mer positiva till ett företag eller en produkt, men bara om man lyckas med att få mottagaren att tycka reklamen är rolig.