Flygbolag och dålig PR

Hur många gånger har man inte hört uttrycket ”All reklam är bra reklam”? Alldeles för många skulle jag vilja säga eftersom jag inte håller med om påståendet. Men jag är alltid öppen för debatt så är du av en annan åsikt är du välkommen att försöka övertyga mig!

Som stöd för min ståndpunkt kan vi ta flygbolaget Malaysia Airlines som med bara några månaders mellanrum råkade ut för två tragiska flygplanskrascher, det ena planet försvann spårlöst över indiska oceanen och det andra sköts ned i Ukraina. Efteråt hamnade flygbolaget i ekonomisk kris och var i princip konkursmässigt ett år senare. Visserligen hade Malaysia Airlines ingen strålande ekonomi innan krascherna, men de bidrog definitivt till att det gick snabbt utför för bolaget.

Att byta namn på bolag med dåligt rykte är också en strategi som använts. Det amerikanska flygbolaget ValuJet var illa ute efter att deras plan varit med om en allvarlig olycka och en fatal krasch inom mindre än loppet av ett år. De fick dessutom flygförbud på grund av säkerhetsbrister och efteråt när kunderna svek blev de tvungna att byta namn till AirTran Airways, detta gjordes genom en fusion mellan de bägge flygbolagen.

Nu är mina två exempel ovan ganska extrema. Men de visar tydligt att all mediaexponering inte är av godo för företagen. Ett annat tydligt exempel på detta är vårdbolaget Carema som bytte namn till Vardaga efter mycket negativ publicitet kring hur det fungerade på deras äldreboenden. Om det nya namnvalet var så väl genomtänkt är däremot en annan femma eftersom det kan förvrängas till Vård-aga, en stämpel man absolut inte vill ha när man jobbar inom vården.

Att driva företag i dag måste vara en stor utmaning med tanke på hur snabbt information sprider sig och hur många kanaler som finns tillgängliga för missnöjda kunder att nå ut med sitt budskap. Facebook, nätforum, bloggar och recensionssidor är bara några av de ställen där företagens kunder kan komma till tals och uttala sig. På samma sätt är ju Internet också fantastiskt då bra företag snabbt kan få positiv publicitet.

Jag tror detta kommer bli reklamskaparnas stora utmaning i framtiden, att nå ut på sociala medier och skapa diskussioner, känslor och engagemang kring produkterna eller tjänsterna.